Tuesday, July 10, 2012

Child Missing After School

Assalamualaikum and hello peeps... Last week i called my Mom and she told me anak Abang aku, Syahmi Nabil, hilang masa balik dari sekolah kebangsaan sesi petang. Kesian Abang and Sis-in-law aku ke sana ke mari cari anak diorang. Paling kesian kat Sis-in-law aku. Dahla belum betul2 sembuh dari operation kat perut, panik anak hilang sampai berlari-lari dia cari Syahmi satu kawasan sekolah. Nasib baik tak jadi apa2 kat Sis-in-law aku.

Siapa yang salah dalam kejadian ni? Abang aku tak, coz dia kat ofis time tu. Sis-in-law pun tak salah coz dia dah pesan kat Syahmi balik naik bas sekolah sebab dia fetch Abang aku balik ofis. Kalau ada pun dia tersilap sikit coz lupa nak inform driver bas. Yela, dalam keadaan dia still sakit pulak tu nak uruskan hal rumahtangga kadang2 boleh jadi terlupa. Syahmi? Lagi la tak salah! What can we expect from a naive 7 years old kid? At least he’s so smart for making some efforts to tell one of his school teacher that he missed the bus, then bravely ask favor from a stranger to give him ride back home (I admire his smartness and courage). Driver bas pun tak salah coz dia tak tau pun Syahmi patut naik bas petang tu. Orang yang tumpangkan Syahmi pun tak salah coz even dia tak kenal Syahmi or Abang / Sis-in-law aku at least dia tolong hantar Syahmi sampai ke rumah dengan selamat. So, who’s to be blame????

The answer is... CIKGU SEKOLAH yang Syahmi pergi jumpa dan bagitau dia kene tinggal dengan bas sekolah tu!!! Aku pun tak tau la apa punya jenis cikgu la yang tak bertanggungjawab boleh suruh anak sedara aku tumpang mana2 parent yang ada kat luar gate sekolah. Kalau kau cikgu yang bertanggungjawab, orang yang ada perikemanusiaan and civic-minded patut kau tolong hantar anak sedara aku tu balik rumah. Tak pun kau tolong teman anak sedara aku kat sekolah, to ensure his safety sampai Abang aku datang. Tak kisah la anak sedara aku tu murid kelas kau ke tak, yang penting dia murid sekolah kau kan! Kalau alasan kau tak drive apa2 transport pergi-balik sekolah, wei aku dulu time jadi cikgu sekolah menengah pun tak drive la. Hari2 ayah aku send and fetch me, kadang2 tunang aku (now my Hubby), takde masalah pun aku tumpangkan student balik rumah even bukan murid kelas aku!

Ke kau nak cepat balik rumah takut ‘ter’missed tengok drama ‘Dejavu di Kinabalu’? Weh, kalau kau ‘ter’missed pun boleh tengok kat Tonton.com la. Kalau anak sedara aku yang missing kene kidnap, boleh ke kau cari dia kat Tonton.com tu? What a selfish this kind of fella!?! Nama je kat sekolah ada subjek Pendidikan Sivik untuk murid tapi dalam diri “sesetengah” cikgu sendiri takde kesedaran sivik. Macam mana la budak2 dan parent sekarang makin lama makin tak respect pada cikgu, disebabkan cikgu2 yang tak bertanggungjawab camnila.

Therefore, to all peeps dan kawan2 aku yang sudah bergelar cikgu atau bakal bergelar cikgu, korang ambik la iktibar atas kejadian yang menimpa anak sedara aku ni. Aku doa dan harap sangat2 korang janganla jadi “sesetengah” cikgu yang aku cakapkan tu. Dan kepada cikgu sekolah Syahmi yang berkenaan, kau kene ingat ‘what goes around, comes around’ coz that’s how this world works. Suatu hari nanti kalau jadi benda yang sama pada anak kau, jangan nak tunding jari pada orang lain. Lu pikirla sendiri, rewind dalam otak apa yang pernah kau buat. Bukan aku doakan yang buruk, cuma mengingatkan saja. Sekian...


P/S: Pelik kan masih ada pelajar Melayu Tingkatan 5 yang bersekolah di kawasan bandar tidak pandai membaca walaupun dalam Bahasa Melayu. Selama 11 tahun budak tu bersekolah, agak2nya apa la yang cikgu2 dia buat ek? Satu persoalan yang patut kita fikirkan bersama...



2 comments:

  1. kid:..chegu2..sya trtggal bas lak, cmne ek?
    teacher: ish awk ni, awk mtk la mana2 parents kwn2 awk tu tlong hntarkan ye?
    kid:..tp chegu, smua da balik, sya pon nk balik jugak chegu..
    teacher: (mencari alasan) sya bukan x nak tlong antarkan, tp sya nk cpt ni, ada hal penting, hah tu dia ade org kat pagar, pegi mtk die tolong antarkan ye..
    kid:...

    msti situasi dia cmni kan..huhuu ganaih la chegu neh, ak pon pnah tumpangkan student ak (pompuan umor 27 taon dh pon) balik umah dr cmpus wktu mlm sbb kesian, ni kan pulak bdk umo 7 taon? haiyaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau xpe... ntahla anis, bila dgr mak aku citer aku plak yang jadi bengang. kita penah jadi student and kita penah jadi warga pendidik (aku la yang penah, cam kau still lagi kan, hehe). We've experienced being in both side. tapi dalam kes nephew aku ni memang salah cikgu tu 100%! hee... kalau la aku jadi abang aku, aku cari cikgu tu sampai ke lubang cacing!

      Delete